La Franja de Gaza continua immersa en una situació de crisi humanitària extrema, després de 21 mesos d’atacs i agressions per part d’Israel i enmig d’un context d’impunitat malgrat les crides generalitzades des de la comunitat internacional perquè es produeixi un alto al foc immediat i definitiu. Des de l’Associació Catalana per la Pau, reiterem la nostra condemna a l’assetjament, el bloqueig, els crims de guerra i el genocidi que s’està portant a terme contra la població palestina i exigim que es respecti el dret internacional i s’aturi la complicitat amb Israel, tot posant fi a l’exportació d’armes i al recolzament financer que rep el govern de Benjamin Netanyahu.
A dia d’avui, la dimensió de la catàstrofe és difícilment quantificable. Fins al 15 de juny del 2025, el nombre oficial de persones palestines assassinades a la Franja des del 7 d’octubre del 2023 era de 56.156. Això significa que es produeixen entre 3 i 4 assassinats cada hora des que Israel va començar la seva ofensiva. D’aquestes víctimes mortals, el 30% eren menors d’edat: 11.776 tenien dotze anys o menys i 954 no havien complert encara l’any de vida. Si a la xifra de morts a Gaza s’hi sumen els assassinats a Cisjordània, la xifra supera els 57.000 morts.
Aquestes són les dades que recull el Ministeri de Salut palestí, però segons un informe de la ONU del passat mes d’abril hi hauria més de 11.000 cossos sepultats sota les runes. I altres fonts senyalen que el nombre total de víctimes podria ser molt més elevat. D’altra banda, segons el darrer recull de l’Oficina de les Nacions Unides per als Assumptes Humanitaris (OCHA), gairebé 140.000 persones haurien resultat ferides com a conseqüència d’atacs aeris i bombardejos, i moltes d’elles necessiten rehabilitació urgent i a llarg termini. Pel que fa al nombre de desplaçades internes, serien al voltant de 2,1 milions de persones (el 90% de la població de Gaza), que necessiten accés de manera urgent a aliments, aigua potable, serveis mèdics vitals, habitatge, educació i mitjans de subsistència.
Els infants, que constitueixen prop del 20% dels ferits, es troben entre els més greument afectats, ja que han patit greus lesions que repercutiran en la seva salut i desenvolupament en els pròxims anys. Davant de tota aquesta situació de violència, inseguretat i inestabilitat, al llarg del que portem d’any, l’Associació Catalana per la Pau ha seguit impulsant accions per donar resposta a les necessitats de la població palestina. Així, entre l’1 de gener i el 30 de juny i gràcies al suport del Fons Català de Cooperació per al Desenvolupament, s’ha desenvolupat una segona fase del projecte d’emergència que ja havíem iniciat l’octubre del 2023 amb la nostra entitat sòcia Palestinian Medical Relief Society (PMRS).
El projecte ha buscat enfortir les capacitats, fortament minvades, de dos equips d’emergència i dels serveis d’atenció primària que PMRS ofereix per fer front a la recuperació física i mental en casos de trauma, ferides, inhalació de gasos, contusions, urgències i tractament de la salut mental. S’han proporcionat subministraments mèdics (medicaments, instruments sanitaris i material mèdic d’un sol ús) a l’equip professional sanitari, per tal de millorar l’accés i disponibilitat del dret a la salut de totes les persones afectades.
PMRS és una organització palestina creada el 1979 que té com a finalitat millorar la salut, el benestar i la resiliència de totes les palestines sense discriminació, mitjançant la prestació de serveis de salut i la defensa d’una atenció sanitària de qualitat accessible per a tothom. En aquest informe es pot consultar el global d’actuacions que ha executat durant el primer semestre d’aquest any.

En paral·lel, i també durant la primera meitat del 2025, hem impulsat un projecte en el marc del programa de salut mental que desenvolupa a la Franja de Gaza el Popular Art Centre (PAC) una de les entitats palestines amb les quals venim col·laborant en els darrers temps des de l’àmbit dels drets culturals. Creada amb l’objectiu de promoure la interacció humana a través de l’art i la cultura entre les persones palestines i la comunitat internacional, Popular Art Centre ha disseminat arts creatives i culturals a diversos sectors per tal de mantenir i preservar l’herència cultural, així com protegir i reivindicar la identitat palestina com a eina de resistència contra l’ocupació israeliana.
El projecte està finançat per l’Ajuntament de Manresa i l’Escola cooperativa El Puig d’Esparreguera i té com a objectiu contribuir a mitigar l’efecte psicològic i traumàtic sobre els joves causat per la guerra i l’ocupació israeliana al nord, sud i ciutat de Gaza, a través de diversos tallers de dansa tradicional palestina dirigits a 55 joves d’entre 13 i 16 anys, i una mostra final oberta al públic.
Els tallers constitueixen un espai segur per als i les joves, on poden expressar les seves pors i frustracions a través de la dansa, en el context de destrucció que viuen diàriament. Més enllà de ser una oportunitat per aprendre dabke, representen un lloc de trobada comunitària per empoderar-se i un acte de resiliència davant l’ocupació. Són impartits per cinc artistes ballarins semi professionals que integren el teixit cultural resistent a Gaza i mantenen el seu treball viu en els espais humanitaris habilitats a les localitats.
Aquí es pot veure un reportatge de la cadena Al Jazeera que recull algunes de les activitats i testimoniatges de les participants.
Tant el projecte d’emergència sanitària amb Palestinian Medical Relief Society com els tallers de dansa per a joves amb el Popular Art Centre han comptat amb el suport, a través de donacions, de diferents particulars i col·lectius. En el context actual, la col·laboració solidària de la societat civil continua sent més necessària que mai.
Com pots fer una donació?
- Bizum, amb el nostre codi identificador 04773
- Transferència bancària al compte ES76 2100 3200 9522 0123 3743
Articles relacionats
Dimecres, 18 març 2026


